Deelproject 1

Toepassing van cognitieve neurowetenschappen om optimale leercondities te creëren.

Het doel van dit project is om meer inzicht te krijgen in individuele verschillen in de bereidheid om je in te spannen. We onderzoeken welke condities van zelfstandigheid deze bereidheid optimaliseren. Daarnaast kijken we naar de invloed van taalstructuur in de hersenen op het aanleren van een tweede taal. Op basis van deze inzichten kunnen we een serious game ontwikkelen voor jongeren, waarin zij optimaal gemotiveerd worden om een taal te leren.

Een speerpunt van dit project is om individuele verschillen te onderzoeken. De game wordt zo ontworpen dat de manier waarop een de gebruiker gemotiveerd wordt, en de structuur van de les, aangepast wordt op het online gedrag.

Iedereen leert op zijn eigen manier. De een houdt van direct praktisch aan de slag gaan, terwijl de ander juist eerst de boeken in wilt duiken voordat zij/hij kennis toepast.

Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat motivatie een belangrijke rol speelt om prestaties op lastige taken te verbeteren. In dit deelproject van NeuroLabNL kijken we naar de rol van motivatie bij het leren van een nieuwe taal.

Naast het feit dat motivatie een belangrijke rol kan spelen, weten we dat taalverwerking in de hersenen volgens klank en betekenis gestructureerd is. Je kunt je dus voorstellen dat het leren van nieuwe woorden beter gaat als de manier waarop ze aangeboden worden hetzelfde is als hoe je hersenen deze woorden verwerken.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met universiteiten, hogescholen, basisscholen en middelbare scholen over heel Nederland.

Betrokken onderzoekers

Prof. Dr. Lydia Krabbendam (Vrije Universiteit Amsterdam)

Prof. Dr. Hilde Huizenga (Universiteit van Amsterdam)

Dr. Anna van Duijvenvoorde (Universiteit Leiden)

Prof. Dr. Harold Bekkering/ Dr. Frank Leone/ Randi Goertz (Radboud Universiteit)

Dr. Peter Verkoeijen (Avans Hogeschool, Erasmus Universiteit Rotterdam)

Prof. Dr. Renate de Groot (Open Universiteit)

Dr. Anita Heijltjes (Avans Hogeschool)

Anne-Wil Kramer (Universiteit van Amsterdam)

Aan dit onderzoek is een KNAW-onderzoek onder leiding van Prof. Dr. Pieter Roelfsema en Dr. Matthew Self verbonden

De lijst betrokken onderzoekers en maatschappelijke partners is in opbouw. Bent u betrokken bij de Startimpuls en staat u nog niet in de lijst? Mail dan naar startimpuls@neurolab.nl